Mail-Leveringsproblemen

Mail-Leveringsproblemen

Knowledge Base » Support » E-mail » Mail-Leveringsproblemen

Het kan voorkomen dat u een mail wil verzenden, maar dat deze om een (onduidelijke) reden niet afgeleverd kan worden.
Zo kan het zijn dat de ontvanger uw mailadres geblokkeerd heeft, maar in de meeste gevallen is dit niet de oorzaak. Ook kan het zo zijn dat de mailbox van de ontvanger vol zit. Ook in dit geval zou u hiervan bericht moeten krijgen via een bounce-melding van de server.
Mocht het  niet direct duidelijk zijn wat de oorzaak van de weigering is, kijkt u dan ook eerst goed naar wat het zogeheten ‘Bounce-bericht’ hierover te melden heeft.
Een bounce-bericht is het bericht dat u van de server ontvangt wanneer uw mail niet is afgeleverd.
De meest voorkomende meldingen met hun specifieke uitleg zijn:

Code Uitleg
421 <domain> Service not available, closing transmission channel
450 Requested mail action not taken: mailbox unavailable (e.g., mailbox busy)
451 Requested action aborted: error in processing
452 Requested action not taken: insufficient system storage
500 The server could not recognize the command due to a syntax error.
501 A syntax error was encountered in command arguments.
502 This command is not implemented.
503 The server has encountered a bad sequence of commands.
504 A command parameter is not implemented.
550 User’s mailbox was unavailable (such as not found)
551 The recipient is not local to the server.
552 The action was aborted due to exceeded storage allocation.
553 The command was aborted because the mailbox name is invalid.
554 The transaction failed for some unstated reason.

Mocht u tóch nog twijfels hebben over de oorzaak van de mailweigering dan is het testen van uw mailtje een goede optie.
U kunt online diverse tools vinden om uw mailreputatie te testen. De reputatie van diverse onderdelen zal worden belicht:

– mailadres
– lokale IP-adres
– server IP-adres

De tool die wij u zouden willen adviseren is te vinden op www.mail-tester.com.
Op deze webpagina zult u een mailadres te zien krijgen waarnaar u uw mailtje kunt sturen.
Op het moment dat u deze verstuurd heeft kunt u enkele seconden later uw bericht toetsen.
Wanneer u  de testresultaten willen overleggen met de Support-desk van Protagonist, stuurt u de URL van de testresultaten dan naar support@protagonist.nl onder begeleiding van uw vragen en/of opmerkingen.