Bedrijven die door innovatief gebruik van het internet, smartphones of sociale media zeer succesvol zijn geworden zoals Google, Twitter, Amazon en Facebook kent vrijwel iedereen inmiddels.

Er zijn echter nog meer jongere bedrijven die in korte tijd miljoenen gebruikers hebben weten te vergaren en de potentie hebben nog veel verder te groeien, vaak met verrassend eenvoudige concepten.
Sommige van deze bedrijven zijn al redelijk bekend, maar (nog) niet zo beroemd als de eerdergenoemde internetbegrippen.

Hieronder volgende enkele voorbeelden van redelijke nieuwe bedrijven en de services die zij bieden.
Instagram

Instagram (een samenvoeging van instant en pictogram) is een applicatie en sociaal netwerk ineen, waarin het draait om het bewerken van foto’s. Zo is het eenvoudig mogelijk om lagen toe te voegen en zo een bepaalde sfeer of stijl te bereiken.
Met 40 miljoen gebruikers is deze app met het zeer eenvoudige concept erg snel gegroeid, en dan ook voor 1 miljard dollar opgekocht door een ander sociaal netwerk met inmiddels meer dan 900 miljoen gebruikers: Facebook.

 

Kickstart

Hoewel crowdsourcing niet nieuw is, heeft het internet dit concept nieuw leven ingeblazen.  Kickstart is een van de grotere websites die hier innovatief gebruik van heeft gemaakt.
Klanten kunnen projecten plaatsen op Kickstart, waarna bezoekers een bedrag kunnen doneren. Hoeveel word gedoneert is volledig vrijwillig. Kickstart zelf verdiend door een percentage van het gedoneerde bedrag te rekenen.
Kickstart biedt een nieuwe manier om voor projecten financierders te vinden, voor alles van muziekanten tot videogames tot festivals.
Foursquare

Met foursquare kunnen mensen via mobiele telefoons “inchecken” op een bepaalde locatie.
Als een van de populairste apps die succesvol gebruik maakt van interactie tussen smartphones en de buitenwereld heeft FourSquare inmiddels meer dan 20 miljoen gebruikers.
Ook deze app maakt gebruik van de mogelijkheid posts (in dit geval de check-ins) te plaatsen op Facebook en Twitter, om zo contacten via deze sociale media op de hoogte te houden van hun locatie en bezigheden.