Protagonist is trots op haar diversiteit in klanten en de websites die op de servers geplaatst worden. Elke week richt Protagonist haar schijnwerpers op een van haar 20.000 klanten, en geeft deze een plek in de spotlight.  Deze week stellen wij u graag voor aan dmv-design. 

Een website geeft een bepaald beeld van de werkelijkheid, zoals de maker die  wil laten zien. Achter de façade van pixels van dit bedrijf zit een ontwikkeling die anders is gelopen dan vooraf werd bedacht. Dat komt vaker voor en is niet negatief, maar juist het oppakken van datgene waar vraag naar is en waar de eigen interesse naar toe gaat.

Danielle Vossebeld startte d.m.v. design (door middel van design) in 2000 met de focus op het ontwerpen van meubels en accessoires. Waardeloze gewokkelde guldenmunten werden getransformeerd naar waardevolle moneyclips. Eenvoudige salontafels werden verkocht aan winkels in het middensegment. Luxe buitenmeubelen kwamen in de collectie bij een nieuw merk in het topsegment. Zelfs een simpele hulpvraag leidde uiteindelijk tot het maken van een aantal websites voor diverse klanten.

Ook de eigen website werd zelf gebouwd als portfolio van producten die verkocht werden bij diverse bedrijven. Verleden tijd, want de werkzaamheden veranderden in 2005 van koers. Een aanraking met onderwijs gaf een nieuwe interesse en een andere kijk op het eigen vakgebied. Lesgeven in handtekenen, het geven van het vak vormstudie en vooral doceren van ergonomie bij HBO opleidingen productontwerp, werd langzaam hoofdaandeel van de werkzaamheden. Het nieuw gevonden enthousiasme voor productergonomie (ontwerpen voor een goed comfort en effectief gebruik door de mens) resulteerde in een zoektocht naar meer opdrachten op dat gebied.

Vanuit de Technische Universiteit Delft werden enkele mooie ergonomische onderzoeken aangeboden. Zo werd ergonomisch advies gegeven aan de politie voor de aanbesteding van nieuwe politievoertuigen. Het filmen van het gebruik van de diverse voertuigen en het meten van agenten resulteerde in de conclusie dat welke auto je ook kiest, er altijd aanpassingen nodig zijn om het ergonomisch en dus comfortabel voor de agenten te maken.

Het resultaat van een ander onderzoek lag bijna onzichtbaar voor de hand. Was een verkeerde zithouding oorzaak van kledingschade tijdens kantoorwerk of was het toch dat bureau of een combinatie? Absurd onderzoek, want de grote scheuren in gloednieuwe kledingstukken direct na de aanschaf van een nieuw bureau waren niet te negeren. Het was in ieder geval niet een verkeerde zithouding. 

In de tussentijd is het bedrijf op pauze gezet. Een groot project binnen de Hogeschool Utrecht, het leiden van een project waarin studenten een auto bouwen op zonne-energie voor een expeditie op Antarctica, had het economisch balboekje volledig gevuld. Een overstap van ZZP naar P werd gemaakt.

Staat d.m.v. design dan stil? Natuurlijk niet. Bestaande projecten en klanten worden gewoon geholpen. Vanuit het bedrijf wordt tijd besteed aan een eigen rubriek over ergonomie in de productontwikkeling voor het Tijdschrift voor Ergonomie. Recent heeft dat geresulteerd in een presentatie als keynotespeaker op een conferentie over ergonomie.

Op de website staan de meubels, zoals ze ooit ontworpen zijn en verkocht werden. De ontwaarde munten glimmen met het nieuwe verlangen naar de gulden als nooit te voren. De nog actieve websites van klanten worden bijgehouden en de eigen website blijft ook in ontwikkeling, net als de toekomst.

Kijk ook eens op dmv-design.nl