Hoe kan ik helpen?

Deze Protagonist Knowledge Base biedt u een groot aantal handleidngen. Zo vindt u support handleidingen die betrekking hebben op onze diensten; maar ook handleidingen en handige weetjes voor het maken en optimaliseren van uw website. Daarnaast vindt u diversen administrative handelingen over o.a. het verhuizen van domeinnamen.

Administratie

Hier lees je meer over administratieve vragen zoals aanpassingen aan jouw gegevens, verhuizing van je bedrijf of opvragen van gebruikersnamen en wachtwoorden.

Control Panel

Hier vind je alle mogelijkheden van het Protagonist Control Panel, waarmee je onder andere jouw klantgegevens, domeinen en hostingpakketten kunt beheren.

E-mail

Hier vind je alle handleidingen met betrekking tot e-mail. Hoe stel je een e-mailaccount in op een mobiel device of in Outlook? Hoe beheer je een e-mailaccount en hoe maak je bijvoorbeeld een e-mail back-up?

Spamfilter

Hier vind je handleidingen hoe je jouw Protagonist spamfilter kunt beheren, trainen en onderhouden via je Protagonist Control panel.

VPS

Hier vind je alle handleidingen die betrekking hebben tot het werken met een VPS van Protagonist. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van schijfruimte.

Website

Hier vind je veelgestelde vragen over alles wat te maken heeft met je website. Denk aan het maken van geplande taken en afschermen van mappen. Of aan het beheren van logbestanden, databases, redirects en subdomeinen.

Meest gelezen artikelen

E-mailadres aanmaken

Bekijk de video Of lees de handleiding Je kunt hier inloggen in je control panel. Als het inloggen geslaagd is, kom je op het hoofdscherm van jouw control panel. Op je hosting te benaderen, kies je hier voor ‘Domeinen’. Een overzicht van je domeinen word hierna onderin getoond. Vanuit dit scherm zijn de instellingen van… Lees meer ›

Een domeinnaam naar Protagonist verhuizen

.nl domeinnaam: Om een .nl domeinnaam te kunnen verhuizen naar Protagonist, dien je bij jouw huidige provider een verhuistoken op te vragen. Dit is een code die bestaat uit letters en cijfers die speciaal gegenereerd word voor jouw domeinnaam. Deze code kun je per e-mail dan sturen naar sales@protagonist.nl. Een .nl domeinnaam kunnen wij van… Lees meer ›

Een database aanmaken en inzien

Om bepaalde scripts/CMS systemen te laten werken, heb je soms een database nodig. Bij onze Linux hosting pakketten vanaf het Starter pakket zijn MySQL-databases inbegrepen. Hoe je een database kunt aanmaken staat hieronder beschreven. Log eerst hier in. Vul vervolgens aan de linkerkant van het scherm je gegevens in. Wanneer je bent aangekomen op jouw… Lees meer ›

E-mailaccount instellen op een iPhone/iPad

Bekijk de video Of lees de handleiding Ga op je iPhone/iPad naar de knop ‘instellingen’ en daarna naar de optie ‘Mail.Contacten, Agenda’. Kies daarna de optie ‘Nieuwe account’, je krijgt dan de onderstaande schermafbeelding te zien. Kies hier de optie ‘Anders’. Kies vervolgens de optie ‘Voeg mailaccount toe’. Nu moeten er een aantal velden ingevuld… Lees meer ›

E-mail spamfilter beheren

Protagonist maakt gebruik van het geavanceerde Spamfilter systeem van Spamexperts (https://www.spamexperts.com/nl/). Indien je e-mail verwacht van een afzender en je ontvangt deze niet in jouw mailbox dan is de kans groot dat het bericht in een spamfilter is geweigerd. Om dit na te gaan kun je inloggen op de Protagonist website bij ‘beheer’ en vervolgens… Lees meer ›

FTP verbinding maken

Om bestanden via FTP op je website te plaatsen raden wij het FTP-programma Filezilla aan. Je kunt het hier downloaden. Als je de applicatie heeft geïnstalleerd en opgestart dien je het volgende in te vullen om verbinding te maken. 1. Host Bij Host vult je jouw domeinnaam in (bv. domeinnaam.nl). Als het domein via Cloudflare… Lees meer ›

FTP-Accounts beheren

Het is mogelijk om het FTP wachtwoord te veranderen. Deze wachtwoord heb je gekregen bij de uitlevering van je hosting. Zo kan het voorkomen dat je niet zeker bent van uw wachtwoord en het daarom wil aanpassen. Je kunt ook met de hieronder omschreven handelingen je FTP-accounts aanmaken, verwijderen en beheren. Jouw FTP wachtwoord wijzigen… Lees meer ›

Website Map Afschermen

Het is mogelijk een map of submap op jouw domein met een gebruikersnaam en wachtwoord te beveiligen. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld alleen bepaalde personen toegang wil geven tot een bepaald gedeelte op jouw website, of bepaalde bestanden die in deze map geplaatst zijn. Log eerst in, dat kan hier. Vul vervolgens aan de… Lees meer ›

Geplande taken

Op alle Protagonist servers draait een programma dat commando’s kan uitvoeren op door de gebruiker vastgestelde tijden. Dit noemt men geplande taken. Via geplande takenis het bijvoorbeeld mogelijk om iedere nacht een reservekopie te laten maken, elk uur een PHP script uit te voeren of elke maandag een mailing te versturen. Het instellen van een… Lees meer ›

Website Subdomein aanmaken

Bekijk de video Of lees de handleiding Binnen jouw domein is het mogelijk om subdomeinen te maken. Je kunt deze herkennen doordat het subdomein afgescheiden is door een punt. Een voorbeeld zou kunnen zijn: sub.protagonist.nl. Protagonist.nl is hierin het hoofddomein, en ‘sub.’ is het gedeelte dat hier als subdomein onder valt. Subdomeinen zijn handig wanneer… Lees meer ›

Website logbestanden beheren

Op je webruimte worden logbestanden bijgehouden over de activiteiten op jouw site. Deze nemen natuurlijk wel ruimte in en daarom kun je zelf jouw logbestanden verwijderen, om zo ruimte te besparen. Je dient hiervoor allereerst in te loggen op je control panel. Wanneer je op onze site bent, klik je bovenaan op de ‘Inloggen’ link.… Lees meer ›

Exchange 2010 instellen op een Windows toestel

Bekijk de video Of lees de handleiding Outlook 2007/2010/2013 ondersteunt de functie Autodiscovery. Om een automatische configuratie voor de toegang tot je postvak te krijgen, vereist deze functie slechts dat je het e-mailadres en wachtwoord voor jouw postvak invoert. Open Start > Control panel > E-mail. Het venster E-mailinstellingen verschijnt. Klik op de knop Profielen… Lees meer ›

E-mail instellingen van externe providers

Het kan zijn dat je in plaats van je eigen uitgaande mailserver via Protagonist, liever gebruik maakt van de dienst van een andere provider. Wij hebben daarom de meest voorkomende mailservers in Nederland voor je op een rijtje gezet. Overzicht e-mail instellingen 1/9 12Move | smtp.12move.nl A A1 | mail.a1.nl A2000 | smtp.a2000.nl Acon |… Lees meer ›

E-mail aflevering problemen

Het kan voorkomen dat je een mail wilt verzenden, maar dat deze om een (onduidelijke) reden niet afgeleverd kan worden. Zo kan het zijn dat de ontvanger jouw e-mailadres geblokkeerd heeft, maar in de meeste gevallen is het niet de oorzaak. Ook kan het zo zijn dat de mailbox van de ontvanger vol zit. In… Lees meer ›

Website Foutmeldingen

Misschien bezoek je weleens een website en krijg je niet de juiste pagina’s te zien, maar een foutmelding. Omdat sommige foutmeldingen wel eens voor verwarring of paniek kunnen zorgen, hebben wij de meest voorkomende meldingen voor jou uitgelicht: 502 Bad Gateway Er zijn grof gezegd twee verschillende situaties: – Je krijgt de melding bij elke… Lees meer ›

ModSecurity

ModSecurity is een beveiligings- en anti-spam firewall die op alle shared hosting servers van Protagonist actief is. Deze firewall controleert bijvoorbeeld posts die op jouw domeinen geplaatst worden. Het controleert op woorden die veel door spammers gebruikt worden, maar ook kijkt ModSecurity naar links die verwijzen naar malware sites. Ook voorkomt het dat deze online… Lees meer ›

E-mailaccount verhuizen naar Protagonist

Indien je bij jouw oude provider e-mailaccounts aan je domein gekoppeld hebt, zullen deze ‘aan de Protagonist kant’ via je PLESK Control Panel opnieuw aangemaakt moeten worden. Als de mailboxen ingesteld zijn vóór de verhuizing voltooid is, loop je namelijk geen risico om e-mails te missen tijdens en ná de verhuizing. Het is uiteraard ook… Lees meer ›

Jouw Hostfile aanpassen

Bij het overzetten van een website naar een nieuwe hostingpartij kan het van pas komen deze te controleren, voordat de omzetting voltooid word. Ook als je een website wil ontwikkelen/benaderen zonder dat anderen hier bij kunnen, kan het aanpassen van je hostfile de oplossing zijn. Via de Windows hosts file is het mogelijk een website… Lees meer ›

Zelf een redirect instellen

Het komt geregeld voor dat klanten een domeinnaam hebben en deze door willen laten verwijzen naar een andere locatie op het internet. Dit noemt men ook wel een ‘redirect’. Een redirect kan op diverse manieren aangemaakt worden: – Door het domein als redirect aan te maken op de server – Door middel van een index-file… Lees meer ›

Waar kan ik mijn facturen terugvinden?

Alle facturen worden per e-mail naar je toegezonden naar het door jou opgegeven e-mailadres. Je kunt je facturen ook heel makkelijk terugzien in je Control panel onder het tabje ‘Administratie’.

E-mailaccount wachtwoord wijzigen

Bekijk de video Of lees de handleiding Log hier eerst in. Of ga naar de website en klik bovenaan op de ‘Inloggen’ link. Vul aan de linkerkant je gegevens in. Kies ‘Domeinen’. je krijgt nu een overzicht van al je domeinen te zien. Vanuit dit scherm zijn de instellingen van individuele domeinen te beheren door… Lees meer ›

Facturatiemogelijkheden

Welke facturatiemogelijkheden zijn er bij Protagonist? Bij Protagonist bieden we twee facturatiemogelijkheden aan: Per jaar en per kwartaal. Deze keuze heeft verder geen invloed op de looptijd van de diensten. Bij mijn vorige hostingprovider had ik een langere betalingstermijn, is dat ook mogelijk bij Protagonist? Een langere betalingstermijn is in veel gevallen mogelijk bij Protagonist.… Lees meer ›

Hoe kan ik een domeinnaam verhuizen naar Protagonist?

Als je domeinnaam op dit moment nog bij een andere partij staat, dan is het alleen mogelijk deze naar ons toe te verhuizen wanneer je ook in het bezit bent van een zogeheten ‘verhuistoken’. Zorg er dus voor dat je ruim voor de verloopdatum van jouw domeinnaamregistratie deze verhuizing bij ons in gang hebt gezet… Lees meer ›

Exchange 2010 instellen op een Android toestel

Bekijk de video Of lees de handleiding Outlook 2007/2010/2013 ondersteunt de functie Autodiscovery. Om een automatische configuratie voor de toegang tot uw postvak te krijgen, vereist deze functie slechts dat u het e-mailadres en wachtwoord voor uw postvak invoert. Open Start > Control panel > E-mail. Het venster ‘E-mailinstellingen’ verschijnt. Klik op ‘Profielen weergeven’. Het… Lees meer ›

Mailbox opschonen via de webmail

Bekijk de video Of lees de handleiding Het kan wel eens voorkomen dat je mailbox zo vol is geraakt, dat er problemen ontstaan bij het versturen en/of ontvangen van mail. Het opschonen van de mailbox kan in zo’n geval vaak wonderen doen. Wanneer je je mailaccount hebt gekoppeld aan een PC, laptop of mobiel apparaat,… Lees meer ›

E-mailaccount instellen op een Windows PC

Bekijk de video Of lees de handleiding In deze handleiding zullen we je laten zien hoe je een IMAP e-mail account kunt instellen in Outlook op een Windows PC. Voordat je start met het koppelen is het zaak dat je de serverinstellingen voor het e-mail adres bij de hand hebt. Voor zowel de inkomende als… Lees meer ›

E-mailadres server instellingen achterhalen

Bekijk de video Of lees de handleiding Wanneer je een e-mail account wil instellen in een e-mail programma op je computer of op een mobiel apparaat, dan vragen deze altijd om de serverinstellingen van het specifieke e-mail adres. Deze instellingen zijn echter niet altijd vanzelfsprekend, waardoor de installatie wel eens voor vraagtekens kan zorgen. In… Lees meer ›

E-mailaccount instellen op een Apple PC

Bekijk de video E-mailaccount instellen op een Apple PC We starten met een nieuwe Mail-installatie waarbij er nog niet eerder een adres is gekoppeld, maar het is mogelijk om meerdere e-mailadressen te koppelen aan de applicatie. Om te beginnen open je het programma Mail. Doe je dit voor het eerst, dan vraagt het programma direct… Lees meer ›

E-mailaccount instellen op een Android telefoon

Bekijk de video Of lees de handleiding Naast de mogelijkheid om je mailadres te koppelen aan een mailprogramma op je PC of laptop, is het natuurlijk ook mogelijk om deze te koppelen aan een mail-app op je Android telefoon. In deze tutorial laten wij zien hoe je snel en simpel de koppeling maakt tussen je… Lees meer ›

Wat kun je in jouw Protagonist control panel?

In dit artikel gaan we de basis bespreken van het Protagonist control panel. Je kunt hier op inloggen : https://www.protagonist.nl/login/. Inloggegevens Wanneer je een pakket of dienst afneemt dan ontvang je de noodzakelijke inloggegevens voor het control panel op jouw e-mailadres. Je e-mailadres is tevens jouw gebruikersnaam. Als je de inloggegevens niet meer weet, dan… Lees meer ›

Functies in Plesk

Hieronder vind je een korte uitleg van de verschillende opties en pagina’s in Plesk. Als je inlogt op de Plesk-omgeving via het Protagonist control panel dan zie je  drie kolommen op de homepage: Plesk beheer pagina 1. Links de blauwe menubalk: hier vind je per onderdeel de opties voor al je domeinnamen in dit pakket.2. In het midden: een lijst met al je… Lees meer ›

WordPress installeren

WordPress installeren? Wij leggen uit hoe je dat moet doen! Log hier eerst in. Of ga naar de website en klik bovenaan op de ‘Inloggen’ link. Vul aan de linkerkant je gegevens in. Klik op ‘Daarna klik je op ‘Domeinnamen beheren’. Vervolgens ga je naar de domeinnaam waarvoor je een WordPress installatie wilt uitvoeren en… Lees meer ›

Outlook pad van hoofdmap instellen

Bekijk de video Of lees de handleiding Heb je een IMAP mailadres ingesteld in Outlook, maar wil de mailbox niet correct synchroniseren? Grote kans dat je de IMAP pad prefix nog dient in te stellen. Zodra je een IMAP account hebt ingesteld in je Outlook zouden alle mappen die op de server aanwezig zijn ook… Lees meer ›

E-mail profiel in Outlook verwijderen

Hoe verwijder je een Outlook profiel? We laten je zien hoe je snel en simpel jouw Outlook kunt opschonen van profielen die je niet langer wenst te gebruiken. Klik in je Outlook op de menu knop ‘Bestand’. Ga vervolgens naar ‘Account instellingen’ en ‘Profielen beheren’. In het pop-up scherm selecteer je vervolgens ‘Profielen weergeven’. In… Lees meer ›

Spamfilter log doorzoeken

Wil je de berichten die je Spamfilter heeft tegengehouden bekijken? Dat kun je eenvoudig doen via je Protagonist Control panel. Log hier eerst in. Of ga naar de website en klik bovenaan op de ‘Inloggen’ link. Vul aan de linkerkant je gegevens in. Daarna klik je op ‘Domeinnamen beheren’. Vervolgens ga je naar de domeinnaam… Lees meer ›

Spamfilter bericht uit quarantaine halen

Wil je de berichten die je Spamfilter heeft tegengehouden uit quarantaine halen? Dat kun je eenvoudig doen via je Protagonist Control panel. Log hier eerst in. Of ga naar de website en klik bovenaan op de ‘Inloggen’ link. Vul aan de linkerkant je gegevens in. Daarna klik je op ‘Domeinnamen beheren’. Vervolgens ga je naar… Lees meer ›

Spamfilter trainen

Wil je jouw Spamfilter trainen, zodat deze beter spam e-mails tegenhoudt? Volg dan deze handleiding en beheer via je Protagonist Control panel eenvoudig je spamfilter. Je dient hiervoor allereerst in te loggen op je Control panel op onze homepage: http://www.protagonist.nl. Wanneer je op onze site bent, klik je bovenaan op de ‘Inloggen’ link.Vul vervolgens aan… Lees meer ›

PHP versie upgraden

Wil je de PHP versie van jouw website wijzigen, dan kun je dat via je Protagonist Control panel eenvoudig doen. Je dient hiervoor allereerst in te loggen op je Control panel op onze homepage: http://www.protagonist.nl. Wanneer je op onze site bent, klik je bovenaan op de ‘Inloggen’ link.Vul vervolgens aan de linkerkant van het scherm… Lees meer ›

Wanneer komt mijn abonnement bij Protagonist te vervallen?

Tenzij de overeenkomst anders vermeldt, wordt een overeenkomst voor alle producten en/of diensten van Protagonist aangegaan voor de duur van 12 maanden. De looptijd is tevens op de factuur aangegeven. Na afloop van een termijn vindt stilzwijgende verlenging voor een zelfde periode plaats, behoudens tijdige opzegging door de afnemer of Protagonist. Protagonist hanteert een opzegtermijn… Lees meer ›

Eerste keer een VPS schijf vergroten

Deze handleiding is voor wanneer je een VPS schijf voor het eerst wilt vergroten. Heb je een VPS schijf al eerder vergroot? Bekijk hier de handleiding: Een VPS schijf opnieuw vergroten. Open partitie beheer met het volgende commando: Je kunt een weergave tonen van de gebruikte partitie met de opdracht: p. Voorbeeld: Vervolgens kun je een nieuwe partitie aanmaken… Lees meer ›

Een VPS schijf opnieuw vergroten

Wil je de VPS schijfcapaciteit nogmaals verhogen, dan dien je eerst de oude partitie te verwijderen. Hieronder zie je de vervolgstappen om de schijfcapaciteit nogmaals te verhogen. Deze stappen moet je pas volgen wanneer de schijfcapaciteit verhoogd is binnen je VPS control paneel. Ben je op zoek naar het vergoten van een VPS schijf voor… Lees meer ›