Bij Protagonist zorgen we er graag voor dat uw overstap naar onze diensten zo soepel mogelijk verloopt. Indien u een website heeft die draait op Magento, dan bieden wij u hierbij een handleiding om de overstap mee te begeleiden. Lukt er iets niet? Onze support-afdeling staat voor u gereed om u te helpen bij de overstap.

Wat heeft u nodig?

  • Een domeinnaam die naar Protagonist wijst
    De domeinnaam hoeft niet per se bij Protagonist geregistreerd te zijn, maar deze moet wel reeds naar de nieuwe hosting-omgeving wijzen, zodat u direct kunt testen of alles werkt.
  • Een webhosting-pakket van Protagonist
    Als u een hosting-pakket van Protagonist heeft welke PHP en MySQL ondersteunt, kunt u direct aan de slag met het verplaatsen van uw website.
  • De bronbestanden van uw website
    De bronbestanden van uw website, inclusief een eventueel .htaccess-bestand, moeten worden overgezet. Dit gaat het beste via het FTP-protocol.
  • Een .sql-dump-bestand van uw database
    Het .sql-bestand van uw database is een backup die u bij de oude host exporteert, en bij Protagonist weer importeert. Dit doet u meestal via het programma phpMyAdmin.

1. De bronbestanden overzetten

De bronbestanden van uw website kunt u ophalen en plaatsen via het FTP-protocol. Een FTP-client instellen leert u door middel van een artikel in onze blog. De aanmeldgegevens heeft u van Protagonist verkregen in een e-mail met als onderwerp De opstartgegevens van uw account.

Via het FTP-programma opent u de map httpdocs en verwijdert u alle bestanden die u niet nodig heeft. Als u nog nooit iets via FTP heeft overgezet naar deze hosting-omgeving, mag u alle bestanden verwijderen. Om de bestanden over te plaatsen kunt u ze meestal naar het venster van de hosting-omgeving slepen, afhankelijk van het FTP-programma dat u gebruikt.

2. Het database overzetten

Nadat u de bronbestanden heeft overgezet is het tijd om het database over te zetten. Voordat u het .sql-bestand kunt importeren moet u eerst een database aanmaken bij Protagonist. Hiervoor gaat u in het Plesk Panel naar Databases en klikt u op Nieuwe database toevoegen. Vervolgens geeft u een database naam op en klikt u op OK (type laat u staan op MySQL). Nadat het database is aangemaakt klikt u op Nieuwe databasegebruiker toevoegen en voert u een gebruikersnaam en wachtwoord in.

Nu het database en de gebruiker zijn aangemaakt kunt u klikken op Webadmin. Het het nieuw geopende venster klikt u aan de linkerkant op het zojuist aangemaakte database en kiest u vervolgens Import. Onder File to import klikt u op Bestand kiezen en selecteert u het .sql-bestand. Terug in phpMyAdmin klikt u onderaan op start om de importatie te starten.

3. Database aanpassen

Na het importeren moet u enkele wijzigingen doorvoeren in het database. Bovenin phpMyAdmin klikt u op uw database naam en vervolgens daaronder op SQL. In het nieuwe venster plakt u de volgende code:

UPDATE core_config_data
SET value = ‘http://domeinnaam.nl/
WHERE path LIKE ‘web/unsecure/base_url’
LIMIT 1 ;
UPDATE core_config_data
SET value = ‘https://domeinnaam.nl/
WHERE path LIKE ‘web/secure/base_url’
LIMIT 1 ;

In plaats van http://domeinnnaam.nl/ vult u uw domein bij Protagonist in. Na deze aanpassingen kunt u op Start klikken op de database aanpassingen te voltooien.

4. Database instellingen wijzigen

U dient nu de nieuwe database gegevens in te vullen in het bestand app/etc/local.xml. Open dit bestand en pas het <connection> gedeelte aan:

<default_setup>
<connection>
<host><![CDATA[localhost]]></host>
<username><![CDATA[gebruikersnaam]]></username>
<password><![CDATA[wachtwoord]]></password>
<dbname><![CDATA[naam]]></dbname>
<active>1</active>
</connection>
</default_setup>

waarbij u gebruikersnaam vervangt door de gebruikersnaam van het nieuwe database, wachtwoord vervangt door het wachtwoord van het nieuwe database en naam vervangt door de nieuwe database naam.

5. Site cache legen

Om uw website werkend te krijgen dient u in te loggen via FTP en de mappen /var/session en /var/cache te verwijderen. Tot slot moeten ook de bestanden in de mappen downloader/pearlib/cache/ en downloader/pearlib/download/ worden verwijdert.

Nadat u deze stappen heeft doorlopen kunt u Magento gebruiken op uw hosting bij Protagonist. Mocht u vragen hebben of tegen problemen aanlopen dan kunt u contact opnemen met de support afdeling van Protagonist.