Inkomende links (of backlinks) zijn links naar uw site verstuurd vanaf een andere site.

Een website zonder inkomende links is als een telefoon zonder stroom: het bestaat, maar werkt niet. Hoe meer inkomende links uw website heeft, hoe meer bezoekers uw site krijgt en hoe hoger uw website in de zoekmachines eindigt. Meer inkomende links heeft dus de volgende voordelen:

  • Merk bekendheid
  • Direct / indirect webverkeer
  • Zoekmachine ranking

Met behulp van social media kunt u veel inkomende links verkrijgen tegen lage kosten. U kunt hier lezen hoe u ander zo ver krijgt naar uw site te linken, zonder geld uit te geven aan advertenties of andere promoties.

Blog artikelen

Het schrijven van blog artikelen door u voor een andere website is een van de snelste manieren om links te verkrijgen.  U vraagt een website toestemming of u wordt uitgenodigd om een artikel te schrijven. Naast het voordeel van de inkomende links krijgt u ook toegang tot een nieuw publiek, soms veel groter dan bij uw eigen site.

Tips

  • Selecteer alleen blogs waar de bezoekers potentiële klanten zijn of de onderwerpen overeenkomen met uw site
  • Gebruik uw netwerk (bijvoorbeeld LinkdIn) en probeer te schrijven voor blogs van grote bedrijven
  • Stuur alleen uw beste werk in, dit zal minder snel worden afgewezen
  • Maak een aparte pagina voor de bezoekers van uw (externe) blog bericht

Prijsvragen

Tegenwoordig kunt u bijna overal op het internet wel lopende prijsvragen of wedstrijden vinden. Ze worden gemakkelijk gedeeld en zijn een ideaal platform om de bekendheid van uw website te vergroten. Wanneer u een goede prijsvraag schrijft kunt u daar veel profijt uit halen.

Tips

  • Zorg voor mooie prijzen
  • Selecteer het juiste social media platform (Facebook, Twitter, etc.)
  • Schrijf duidelijke en simpele regels voor de wedstrijd

Discussie

Naast het schrijven voor andere websites en het schrijven van prijsvragen kunt u veel bezoekers (en inkomende links) binnenhalen door een controversieel artikel te schrijven. Het onderwerp hiervan moet een discussie op gang brengen en niet provocerend zijn. Zeer waarschijnlijk zal een groot deel van uw website bezoekers het niet met uw standpunt eens zijn, zorg daarom dat u uw standpunt goed onderbouwd.

Tips

  • Bezoek forums voor onderwerpen met veel discussie
  • Let op de meest gestelde vragen van uw klanten

Gidsen

Een aantal jaren geleden kon niemand zonder de gouden gids, tegenwoordig gaat alles via het internet. Ook op het internet zijn er ‘gouden gidsen’, denkt u bijvoorbeeld aan de Startpagina.nl dochters of Yalwa. Aan de meeste van deze gidsen kunt u gratis uw website toevoegen.

Tips

  • Maak ook gebruik van locale gidsen (bijvoorbeeld Startpagina)

Lijsten

Over het algemeen zijn blog berichten die gaan over top lijsten het meest populair (bijvoorbeeld Top 10 films). Het grote voordeel van lijsten is dat ze gemakkelijk te schrijven zijn en dat iedereen het principe van een lijst begrijpt.

Tips

  • Schrijf over succesvolle mensen, bedrijven of producten
  • Schrijf korte samenvattingen over de items in de lijst
Een tweede artikel over social media en linkbuilding kunt u vinden op https://www.protagonist.nl/blog/social-media-en-linkbuilding-2/.