duckduckgo engine search google
De homepage van DuckDuckGo, de snelst groeiende zoekmachine.

DuckDuckGo is misschien niet de meest bekende zoekmachine, maar wel de snelst groeiende: in april werden er 11,6 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd via de website.

De snelst groeiende zoekmachine met 11,6 miljoen zoekopdrachten in april. DuckDuckGo is niet de meest bekende zoekmachine, maar het succes is niet zonder reden. De website speelt in op iets wat voor consumenten een steeds grotere rol speelt: privacy. In vergelijking met andere zoekmachines slaat DuckDuckGo immers geen persoonlijke data op. Zo krijgt elke gebruiker dezelfde zoekresultaten te zien krijgt bij een bepaald zoekwoord.

Vindbaarheid

Leuk concept natuurlijk, maar hoe zit het de vindbaarheid op de zoekmachine, want die is natuurlijk van extreem belang? De rankings voor DuckDuckGo blijken ongeveer gelijk te lopen met die van Google. Dus kan je dezelfde richtlijnen aanhouden voor de vindbaarheid van jouw website als bij de bekendste zoekmachine. Of zoals DuckDuckGo zelf zegt: “De beste manier om een goede ranking te halen, is te zorgen voor links op kwalitatieve websites.”

Advertenties

Het businessmodel van de zoekmachine is adverteren. Opvallend is wel dat de advertenties moeten aangemaakt worden via Bing Ads, waarna ze in beide zoekmachines getoond worden. Maar: omdat DuckDuckGo geen historische data opslaat, is het niet mogelijk om op basis van tracking te adverteren. Retargeting en conversietracking valt dus niet binnen de mogelijkheden.

Handig in gebruik

Maar een al even belangrijk aspect van een zoekmachine: hoe is de gebruikservaring? Bij instellingen kan je bijvoorbeeld regionaal zoeken, maar ook globaal. Hoewel DuckDuckGo niets opslaat, kan je jouw instellingen wel anoniem bewaren in de ‘cloud kluis’. Nog opvallend: advertenties kunnen gemakkelijk uitgeschakeld worden waardoor ze niet meer getoond worden in de zoekresultaten.

BANG

Last but not least: DuckDuckGo gebruikt zoiets als ‘BANGS’. Dat zijn verwijzingen naar externe websites die je kan gebruiken in een zoekopdracht. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken naar “!a shoes”, waardoor je in hetzelfde tabblad naar schoenen zoekt op de website van Amazon. Of: “!yt adele” waarna je alle YouTube-filmpjes van Adele te zien krijgt. Voorlopig zijn er al zo’n 8.093 ‘BANGS’ en je kan er zelf nog toevoegen.