Functies in Plesk

Functies in Plesk

Knowledge Base » Control Panel » Functies in Plesk

Hieronder vind je een korte uitleg van de verschillende opties en pagina’s in Plesk. Als je inlogt op de Plesk-omgeving via het Protagonist control panel dan zie je  drie kolommen op de homepage:

Plesk beheer pagina

1. Links de blauwe menubalk: hier vind je per onderdeel de opties voor al je domeinnamen in dit pakket.
2. In het midden: een lijst met al je (sub)domeinnamen met alle opties per domeinnaam.
3. Rechts: de instellingen die je voor je gehele pakket kunt doen en een overzicht van je verbruik van schrijfruimte en dataverkeer van je pakket.

Dit scherm is ook de homepage die je ziet als je inlogt op je Plesk-omgeving. Per domeinnaam zie je een lijst met icoontjes en opties. Klik op ‘minder tonen’ om de opties dicht te klappen en een beter overzicht te hebben van je domeinnamen.

1. Hostinginstellingen

Een overzicht van alle instellingen voor dit domein. Denk bijvoorbeeld aan de status van je domeinnaam, de PHP-versie, SSL-beveiliging en meer. 

2. Open

Ga direct naar je website toe zoals deze online staat. Je ziet dus wat je websitebezoekers ook zien.

3. Voorbeeld

Dit is eigenlijk de preview- of voorbeeld-modus. Dit gebruik je wanneer de domeinnaam zelf nog naar een andere server verwijst, en je wel op deze server een nieuwe website hebt staan die je wil bekijken of testen. Plesk kijkt hier dus naar het ip-adres, niet naar de url.

4. Opschorten

De website wordt onbereikbaar gemaakt en geeft een 503-melding (tijdelijk offline). Deze optie gebruik je wanneer je onderhoud pleegt en geen scoreverlies bij de zoekmachines wilt oplopen.

5. Uitschakelen

De website wordt volledig uitgeschakeld en uit de serverconfiguratie gehaald. De website is offline en maakt scoreverlies bij zoekmachines. Deze optie wil je dus nooit ‘zomaar’ gebruiken!

6. Toegang tot webhosting

Op deze pagina zie je de standaard aangemaakte ‘Hoofd’ FTP-gebruiker en kun je een nieuw FTP-wachtwoord instellen. Deze FTP-gebruiker is niet te verwijderen en is beschikbaar voor ieder pakket met een webruimte. Verder zie je het IP-adres van je pakket en de schijfruimte.

7. FTP-toegang

Op deze pagina zie je alle aangemaakte FTP-gebruikers. Dit is inclusief de ‘Hoofd FTP-gebruiker’ die standaard bij ieder hostingpakket wordt gemaakt. Je hebt hier de mogelijkheid extra FTP-gebruikers te maken en voor bestaande FTP-gebruikers het wachtwoord aan te passen. Deze FTP-gebruiker (en extra FTP-gebruikers) hebben ook toegang tot alle Plesk-opties waarvoor je FTP-toegang nodig hebt, zoals de statistieken.

8. Hostinginstellingen

Een overzicht van alle instellingen voor dit domein. Denk bijvoorbeeld aan de status van je domeinnaam, de PHP-versie, SSL-beveiliging en meer.

9. Git

Hier kun je verbinding maken met je Git-account, als je deze hebt. Git een beheertool voor developers waarmee de website gebouwd kan worden in een omgeving die versiebeheer heeft, en waarmee een nieuwe website in één keer live gezet kan worden. Lees meer over Git op https://git-scm.com/.

10. PHP-instellingen

Onder deze knop zie je direct welke PHP-versie je nu gebruikt. Klik je op de knop, dan kom je bij de pagina waar je de PHP-versie beheert en waarmee je ziet welke modules en standaard waarden PHP nu gebruikt. Wil je van PHP-versie veranderen, dan maak je gebruik van de knop ‘PHP-instellingen’ of ‘Hostinginstellingen’. Deze pagina laat ook zien welke memory-limit je PHP heeft en hoe lang een script mag draaien. Via het blauwe i-icoontje kun je de ‘phpinfo’-uitleg opvragen.

11. Toepassingen

Op deze pagina staan drie tabbladen die allemaal te maken hebben met de software-installaties. Let op, WordPress vind je niet op deze pagina, omdat hier een aparte pagina is. Deze vind je aan de linkerkant in de blauwe menubalk.

  1. Mijn software installaties beheren
    Een overzicht van de software die nu al geïnstalleerd is voor je domeinnaam.
  2. Software installaties
    De meestgebruikte softwareprogramma’s die je kunt installeren vanuit Plesk.
  3. Alle beschikbare toepassingen
    alle softwareprogramma’s die je vanuit Plesk kunt installeren.

12. Bestandsbeheer

Hier zie je de webruimte. Alle bestanden en mappen binnen je webruimte kun je hier openen, bekijken en bewerken (in een HTML-editor). Ook kun je nieuwe bestanden maken en uploaden. Ook en bestaande bestanden downloaden en verwijderen. 

13. Webstatistieken

Hier zie je alle bezoekerstatistieken Bij het openen van de webstatistieken krijg je in een pop-up een inlogvenster te zien. Je gebruikt hier de FTP-gebruiker en het FTP-wachtwoord om in te loggen. De bezoeken via een beveiligde verbinding zijn hier niet bij meegenomen, die vind je bij SSL/TLS-webstatistieken aangezien die verbindingen versleuteld zijn.

14. Whois-informatie

Heb je een domeinnaam geregistreerd, dan staat deze domeinnaam in de Whois. Dit is een database waarin alle geregistreerde domeinnamen staan. Meer over de Whois lees je op onze supportpagina. Op de Whois-pagina in Plesk zie je welke nameservers de domeinnaam gebruikt, wie de eigenaar is, wie de hostingpartij is en wie de registrar van de domeinnaam is. 

15. E-mailadressen

Via deze knop kom je op een overzichtspagina van alle ingestelde e-mailadressen voor de betreffende domeinnaam. Op deze pagina kun je nieuwe e-mailadressen aanmaken en bestaande adressen wijzigen of verwijderen. Door op een e-mailadres te klikken kom je bij de uitgebreide opties per e-mailadres. Zo kun je het wachtwoord wijzigen en de grootte van de mailbox aanpassen.

Wil je de webmail openen? Klik dan op het enveloppen-icoontje aan rechterkant van de pagina bij het gewenste e-mailadres. Wil je je e-mailadres instellen in je mailprogramma, volg dan de stappen uit onze handleiding. De mailinstellingen die je hiervoor nodig hebt vind je door op het blauwe rondje met i te klikken.

Via het tabblad ‘Mailinstellingen’ kom je bij hetzelfde scherm als via de knop ‘E-mailinstellingen’ op de hoofdpagina. Lees bij punt 19 de informatie over dat scherm.

16. E-mailinstellingen

Op deze pagina vind je overzicht van de algemene mailinstellingen van de betreffende domeinnaam. Je beheert hier het in- en uitschakelen van afwezigheidsberichten en je kunt instellen wat er moet gebeuren met e-mail die gericht is aan een e-mailadres dat niet bestaat. Je kunt op deze pagina ook doorklikken naar de pagina ‘E-mailadressen’ via het tabblad bovenaan de pagina. Op die pagina vind je onder andere de mailgegevens die je nodig hebt voor het instellen van je mailadres in een mailprogramma. Lees de informatie over het scherm ‘E-mailadressen’ in de alinea hierboven.

17. SSL/TLS-certificaten

Op deze pagina zie je een overzicht van alle geïnstalleerde SSL-/TLS-certificaten die voor de betreffende domeinnaam zichtbaar zijn. Dit geldt dus zowel voor de Let’s Encrypt (Gratis SSL)-certificaten als de DV, EV en Wildcard SSL-certificaten. Op deze pagina kun je ook extra SSL-certificaten uploaden, activeren en bestaande certificaten verwijderen.

18. Afgeschermde mappen

Op deze pagina zie je een overzicht van alle afgeschermde mappen. Je kunt hier extra mappen afschermen en daarmee dus de map ontoegankelijk voor websitebezoekers maken. Je kunt hier ook bestaande afgeschermde mappen weer vrijgeven door de “afscherming” te verwijderen. Probeer je een afgeschermde map via een browser te openen, dan krijgt de bezoeker een pop-up met daarin een inlogscherm te zien. Om in te loggen op de afgeschermde map gebruik je de FTP-gegevens van het betreffende account.

19. Website kopiëren

Op deze pagina kun je een kopie van de website van de betreffende domeinnaam maken. Je kunt kiezen om een kopie van de website naar een andere gekoppelde (sub)domeinnaam te maken, of zelfs een kopie naar een externe opslag/server. Wil je een website testen op een testadres, of wil je de website verhuizen naar een andere locatie, dan gebruik je daarvoor de ‘Website kopiëren’-knop. Deze optie werkt niet voor MijnWebsite.

20. Logbestanden

Op deze pagina zie je alle logbestanden van deze domeinnaam in je hostingpakket. In het overzicht kun je makkelijk zoeken op tijdstippen, ip-adressen, tekst en specifieke foutmeldingen. De logbestanden worden zo een stuk makkelijker te lezen. Ben je actief aan het testen, dan kun je gebruik maken van de knop ‘Start real-time updates’. Er wordt dan een schoon log gemaakt die bijhoudt welk exact verkeer er op dat moment binnenkomt. Dit verkeer wordt dan in “realtime” weergegeven. 

21. Reservekopieen beheren

Heb je een externe FTP-server, dan kun je hiermee verbinding maken een een back-upschema instellen. 

22. Databases

Via de knop ‘Databases’ aan de rechterkant kom je op dezelfde pagina als het menu-item ‘Databases’ aan de linkerkant.  Hier kun je een database toevoegen (als dit nog kan binnen je pakket), inloggen op je database via phpMyAdmin, databases importeren en exporteren, een database back-up maken en de databasegegevens inzien bij ‘Verbindingsinformatie’. Ook kun je gebruikers instellen en de rechten en toegang beheren.

23. WordPress

Via de knop ‘WordPress’ aan de rechterkant kom je op dezelfde pagina als het menu-item ‘WordPress’ aan de linkerkant.  Hier kun je niet alleen WordPress zelf installeren, maak ook plug-ins en thema’s. Verder kun je hier ook je WordPress-website scannen en updates bekijken en uitvoeren. Wil je niet omkijken naar die belangrijke updates? Laat het dan door onze webmasters doen!

Verbruik

Verder zie je op deze pagina ook nog aan de rechterkant hoeveel procent van je schijfruimte en dataverkeer je moment gebruikt. Heb je meer ruimte nodig? Upgrade dan eenvoudig je pakket of bespreek met ons wat je het beste kunt doen. We denken graag met je mee!

Zoeken

Hulp nodig?

Komt u er niet helemaal uit? U kunt ons bereiken op 088 333 4444 en support@protagonist.nl.