E-mail aflevering problemen

E-mail aflevering problemen

Knowledge Base » E-mail » E-mail aflevering problemen

Het kan voorkomen dat je een mail wilt verzenden, maar dat deze om een (onduidelijke) reden niet afgeleverd kan worden.

Zo kan het zijn dat de ontvanger jouw e-mailadres geblokkeerd heeft, maar in de meeste gevallen is het niet de oorzaak. Ook kan het zo zijn dat de mailbox van de ontvanger vol zit. In dit geval moet je een bericht krijgen via een bounce-melding van de server.

Mocht het niet direct duidelijk zijn wat de oorzaak van de weigering is, kijk dan ook eerst goed naar wat het zogeheten ‘Bounce-bericht’ hierover te melden heeft.

Bounce berichten

Een bounce-bericht is het bericht dat je van de server ontvangt wanneer jouw e-mail niet is afgeleverd.

De meest voorkomende meldingen met hun specifieke uitleg zijn:

CodeUitleg
421<domain> Service not available, closing transmission channel
450Requested mail action not taken: mailbox unavailable (e.g., mailbox busy)
451Requested action aborted: error in processing
452Requested action not taken: insufficient system storage
500The server could not recognize the command due to a syntax error.
501A syntax error was encountered in command arguments.
502This command is not implemented.
503The server has encountered a bad sequence of commands.
504A command parameter is not implemented.
550User’s mailbox was unavailable (such as not found)
551The recipient is not local to the server.
552The action was aborted due to exceeded storage allocation.
553The command was aborted because the mailbox name is invalid.
554The transaction failed for some unstated reason.

Mocht je tóch nog twijfels hebben over de oorzaak van de mailweigering, dan is het testen van je mailtje een goede optie. Je kunt online diverse tools vinden om jouw mailreputatie te testen. De reputatie van diverse onderdelen zal worden belicht:

– mailadres
– lokale IP-adres
– server IP-adres

De tool die wij adviseren is te vinden op www.mail-tester.com.
Op deze webpagina zul je een e-mailadres te zien krijgen waarnaar je jouw mailtje kunt sturen. Op het moment dat je deze verstuurd hebt, kun je enkele seconden later jouw bericht toetsen.

Wanneer je de testresultaten willen overleggen met de support-desk van Protagonist, stuur dan de URL van de testresultaten naar support@protagonist.nl onder begeleiding van je vragen en/of opmerkingen.